Motywacja pracowników przez wyjazdy incentive

Wyjazd motywacyjny dla pracowników

Badania pokazują, że premie finansowe nie są tak skuteczne w motywowaniu pracowników oraz nie podnoszą ich poziomu identyfikacji z firmą tak bardzo, jak pozapieniężne metody motywacji. Coraz więcej przedsiębiorców, nie tylko tych największych, decyduje się więc na wyjazdy motywacyjne. Zobacz, czym są wycieczki incentive i dlaczego warto organizować je w swojej firmie.

Czym są wyjazdy typu incentive?

Nazwa wyjazdy incentive pochodzi z języka angielskiego. W dosłownym tłumaczeniu „incentive” oznacza zachętę. Z założenia są to zatem wycieczki motywacyjne. Wyróżnić można kilka podstawowych różnic w stosunku do tradycyjnych wyjazdów czy wyjść firmowych na miasto.

Wyjazd motywacyjny odbywa się z reguły w mniejszym gronie – nie uczestniczy w nim cała firma czy dział, lecz określona grupa pracowników. Często uczestnictwo w nim jest formą nagrody dla najlepszych, czy premią za zrealizowanie określonego celu. Niekiedy pracownicy są świadomi tego, że czeka ich wynagrodzenie tego typu, jeżeli uda im się ukończyć dane zadanie. Podróże incentive są także dobrą formą podziękowania dla osób z najdłuższym stażem w firmie lub takich, które wyróżniają się osiągnięciami i całokształtem swojego wkładu w firmę.

Wyjątkowy jest również charakter tego rodzaju wycieczek. Często przedsiębiorcy wybierają nawet najbardziej nietypowe kierunki oraz atrakcje, jakich uczestnicy nie doświadczyliby, podróżując samodzielnie. Popularne są kraje azjatyckie, Ameryki Południowej czy Afryki, a sam wyjazd ma na celu zapewnienie uczestnikom niezapomnianych wrażeń, które zostaną z nimi na długi czas.

Incentive wyjazdy, a także team building dla firm mogą zorganizować dla Twojej firmy specjaliści z Grupy Adventure Planet.

Incentive travel jako forma motywacji pracowników

Z danych pozyskiwanych przez instytucje zajmujące się badaniem satysfakcji z pracy jasno wynika, że motywacja w formie wyjazdów incentive zdecydowanie działa. Pracownicy, którzy mieli okazję wziąć udział w takiej wycieczce, deklarują znacznie wyższy poziom lojalności wobec pracodawcy. Mają świadomość, że zostali docenieni w wyjątkowy sposób, co świadczy o tym, że są ważną częścią firmy. Działania takie wzmacniają zatem więź z przedsiębiorstwem i powodują, że zatrudnieni są mniej skłonni do zmiany pracy.

Istotną zaletą, jaką gwarantują tego rodzaju pozafinansowe sposoby motywowania pracowników, jest możliwość wypoczynku. Premia finansowa jest z reguły przeznaczana na bieżące wydatki lub wędruje na konto oszczędnościowe, nie przekładając się na żadne działania pracownika mające na celu uzupełnienie sił do dalszej pracy.

Nie można pominąć również aspektu związanego z relacjami wewnątrz zespołu. Każda okazja do spędzenia wspólnego czasu poza siedzibą firmy pozytywnie przekłada się na wzajemne zrozumienie pracowników. Mogą oni poznać się od nieco innej strony niż ta, którą znają z miejsca pracy, dzięki czemu tworzą się między nimi trwalsze więzi, poprawiające jakość współpracy już po powrocie z wyjazdu.

Dla pracodawcy istotne jest również, że wyjazd incentive można dokładnie dostosować do konkretnych potrzeb. Może on w swoim programie uwzględniać np. szkolenia, udział w branżowym evencie czy inne indywidualnie zaplanowane atrakcje, niedostępne na co dzień dla turystów.